Energetický regulační úřad (ERÚ) nedávno zveřejnil přehled nejzávažnějších případů, se kterými se v roce 2024 setkal. Nejčastěji se jednalo o nevrácené přeplatky z vyúčtování a vysoké sankce za předčasné ukončení smluv. Optimal Energy dlouhodobě upozorňuje na nekalé praktiky některých dodavatelů a aktivně se podílí na ochraně spotřebitelů. I my jsme v uplynulém roce nahlásili několik případů nesrovnalostí, se kterými se na nás naši zákazníci obrátili.
Mimosoudní spory rostou, informovanost zákazníků se zlepšuje
Podle ERÚ se v roce 2024 na úřad obrátilo 622 spotřebitelů s návrhem na mimosoudní spor se svým dodavatelem či zprostředkovatelem. Oproti předchozím letům se počet těchto případů ustálil, což naznačuje, že spotřebitelé jsou po energetické krizi lépe informovaní a důslednější ve vymáhání svých práv.
Naopak celkový počet podání a dotazů klesl na 9 673, tedy na úroveň před krizí. Spotřebitelé častěji volí formální cestu a jsou ochotní řešit spory s dodavateli, kteří neplní své závazky.
Vysoké sankce za předčasné ukončení smlouvy
Mezi nejzávažnější případy patřily situace, kdy dodavatelé požadovali po zákaznících vysoké finanční částky za předčasné ukončení smlouvy. Někteří spotřebitelé byli vyzváni k úhradě nejen smluvních pokut, ale i dalších náhrad, které v některých případech přesáhly i 100 tisíc korun. Jeden z klientů měl dokonce zaplatit celkem 150 tisíc korun, přičemž smluvní pokuta činila jen jednotky tisíc.
Nevrácené přeplatky z vyúčtování
Dalším častým problémem byly nevrácené přeplatky z vyúčtování. ERÚ upozornil na situace, kdy nový dodavatel převzal zákazníky v rámci koupě jiného obchodníka, ale odmítal jim vrátit dříve vzniklé přeplatky. To vedlo k nárůstu návrhů na sporná řízení, která jsou často prvním krokem k vymáhání dlužných částek formou exekuce.
Podrobný návod, jak postupovat v případě neuhrazeného přeplatku, zveřejnil ERÚ na svém webu.
Optimal Energy pomáhá klientům s orientací na trhu
Jako Optimal Energy dlouhodobě sledujeme vývoj na energetickém trhu a upozorňujeme na problematické praktiky. Považujeme za zásadní, aby byl trh transparentní a férový pro všechny odběratele.
Pokud máte pochybnosti o svém dodavateli, narazili jste na podezřelé podmínky smlouvy nebo máte problém s vrácením přeplatku, neváhejte se na nás obrátit. Naším cílem je pomoci vám najít nejlepší řešení a zajistit, že za energie platíte férovou cenu.
Zdroj: Eru.gov.cz